Hoe heeft Starbucks een businessmodel weten uit te rollen waar klanten vlot het dubbele betalen voor hun koffie? Door een sterk merk neer te zetten!
Uiteraard blijft een markt bestaan voor het koffie tanken aan de automaat van het benzinestation, maar hiernaast onthaasten nu ook heel wat mensen op een comfortabele bank bij een ‘op naam’ gezet ‘bakje zwart’.
Starbucks luisterde naar de behoeftes van de klanten en wist een doorsnee product te upgraden.
Het leven is aan de durvers!
Eind januari 2021 mocht DENC!-STUDIO haar CIRCUBUILD AWARD in ontvangst nemen uit handen van EURABO.
Als winnaar mochten we nu zelf een pionier nomineren. DENC!-STUDIO koos voor JUUNOO.
Lees hier het door Wouter Polspoel, van redactiebureau Palindroom, afgenomen interview.
In een harde bouwsector waar echt geen tekort aan keuze in lichte scheidingswanden, wist de Kortrijkse start-up JUUNOO zich toch in een mum van tijd te onderscheiden door haar duurzame aanpak waarbij hergebruik de norm is.
De basis van het systeem zijn uitschuifbare metalen staanders; voorzien van een onder- en bovenregel; vervaardigd uit van staal met minstens 40% gerecycleerde grondstoffen.
Bij de productontwikkeling werd direct rekening gehouden met het later hergebruik. De wanden kunnen snel geplaatst, verplaatst of weggehaald worden, met een minimum aan voorkennis of ervaring. Het modulair karakter, de robuuste uitvoering, de ontwerpvrijheid en de compatibiliteit met diverse afwerkingen, maakt dat het systeem vele malen kan worden hergebruikt, zelfs in gebouwen met een andere plafondhoogte.
De overlevingskansen van het circulair product worden versterkt door de koppeling aan een circulair businessmodel met terugnamegarantie.
Als start-up diende JUUNOO geen veranderingsmanagent te voeren, maar kon het direct focussen. Dit heeft het bedrijf geen windeieren gelegd.
Zo wist JUUNOO, sinds haar oprichting in 2017, reeds tal van prijzen in de wacht te slepen, waaronder een prestigieuze RED DOT AWARD.
De coronacrisis werd als opportuniteit aangegrepen, om de interne logistiek beter op orde te krijgen. De West-Vlaamse oprichter Chris Van de Voorde wist in deze moeilijke periode zelfs 1,5 miljoen euro vers kapitaal op te halen.
DENC!-STUDIO leerde JUUNOO kennen via enkele bijscholingen en via het CIRCUBUILD naslagwerk, een initiatief van Redactiebureau Palindroom, met steun van Kamp C, Netwerk Architecten Vlaanderen, Vlaanderen Circulair, VIBE vzw en Pixii.
Geheel overtuigd pasten we het zelf het JUUNOO systeem toe in ons eigen kantoor.
Via onze projectfiche 'LOODS 23' kunt u kennismaken met andere circulaire toepassingen.